busite-tvarus-ar-plausite-smegenis-apie-ka-pagalvoti-pries-isigaliojant-tvarumo-ataskaitu-direktyvai

Būsite tvarūs ar plausite smegenis: apie ką pagalvoti prieš įsigaliojant tvarumo ataskaitų direktyvai?

Įmonių, kurios, Europos Tarybos ir Parlamento sprendimu, turės teikti tvarumo ataskaitas, netrukus padaugės bene penkis kartus. Vasarą turėtume sulaukti ataskaitoms teikiamų reikalavimų, o per 1,5 metų direktyva bus perkelta į šalių narių nacionalinę teisę. Tad laikrodis tiksi, o namų darbų tiek, lyg prieš rimtą egzaminą.

Plauti smegenis darosi nemadinga

Tema sudėtinga ir daugialypė, tad net ir pasauliniai prekių ženklai paslysta, bandydami išlaikyti balansą tarp noro auginti pardavimus, efektyvinti veiklos kaštus ir spaudimo komunikuoti apie tvarią veiklą.

Tariamas tvarumas, kuris žinomas kaip žaliasis smegenų plovimas arba greenwashing, pasaulyje linksniuojamas tikriausiai neapeinant nė vieno verslo sektoriaus. Tokius „nusikaltėlius“ jau kuris laikas medžioja aplinkosaugos entuziastai, visuomenės veikėjai ir valstybės institucijos.

Štai greitosios mados gigantė „Zara“ kaltinama žaliuoju smegenų plovimu. Prekių ženklas teigia sukūręs drabužių liniją, kurios gaminimo procese naudojamas „sugautas“ ir perdirbtas anglies dvideginis. Tuo tarpu aplinkosaugos aktyvistai ne tik dvejoja metodo pagrįstumu, tačiau ir kaltina mados gigantę, kad ši vengia žiūrėti į esminę problemą greitosios mados industrijoje – nuolat augantį vartojimą ir kalnus šiukšlėmis virstančių drabužių bei aksesuarų.

Panašu, kad pasaulis pamažu mokosi atskirti, kas tėra priedanga vartojimui skatinti, o kas turi realią vertę tvarumo kontekste. Tikėtina, kad entuziazmas gaudyti greenwasherius  tik augs.

Prekių ženklams išties reikia stipraus stuburo atsispirti norui gundyti pirkėjus prisidengus tvarumu ir skatinti juos tiesiog daugiau vartoti (ypač, kai tyrimai rodo, jog pirkėjai už tvaresnes prekes pasiryžę mokėti daugiau). Laimei, kurdami savąsias tvarumo strategijas, lietuviški prekių ženklai turi galybę blogųjų pavyzdžių, ko nedaryti.

Neigiamos etiketės išvengti padės pagrįsta strategija

Visų pirma, šioje temoje prekių ženklai jau nebeišsisuks vien tik piaro ir rinkodaros žinutėmis. Iš nuoseklios tvarumo komunikacijos ir pagrįstų faktų tikslinių grupių širdis laimėsite ilgalaikėje perspektyvoje. Tvarumo strategija ir jos komunikacija gali tapti motyvu partneriams ir pirkėjams rinktis jūsų prekių ženklą, darbuotojams – darbovietę, o kritikams – proga dažniau patylėti.

Tačiau tam, kad taip ir nutiktų, tvarumo strategija turi būti kuriama ir palaikoma vadovų lygmeniu. Jai įgyvendinti reikės ne tik kūrybinių sprendimų, bet ir biudžeto, galbūt papildomų etatų, pokyčių bendrovės veikloje, valdant personalą ir t.t. O labiausiai jai reikia ilgalaikio įsipareigojimo ir kryptingų veiksmų, kuriuos lydės auditai, sertifikatai, įvertinimai, strategijos peržiūra, nauji tikslai ir vėl viskas iš naujo. Tas galioja visoms įmonės strategijos dalims. Ne vien kai kalbame apie tvarumą.

Pavyzdžiui, sakysite, kad jūsų organizacijoje palaikomi įvairovės ir įtraukties principai. Apgalvokite ir tai, ar jūsų biuras pritaikytas patogiai jaustis neįgaliesiems. Ar šiuos principus supranta ir priima jūsų darbuotojai, ar jie žino, kodėl įvairovė svarbi; kaip elgtis, kai tavo kolega – visiškai kitoks negu tu (tačiau nė kiek ne blogesnis)? Pridėję ranką prie širdies negalite teigiamai patvirtinti nė vieno iš užduotų klausimų? Tuomet atidėkite komunikaciją kitiems metams. Išsikelkite mažesnius tikslus, matuokite pokytį ir džiaukitės rezultatais.

Darbų sąrašas ilgas ir čia kritiškai svarbi komunikacija. Atminkite, kad skirtingų sričių specialistus privaloma įtraukti ne į galutinio rezultato „įvyniojimą“ į gražią istoriją, o į jos kūrimo procesą. Jeigu matote, kad apie savo tikslą kol kas negalite nieko papasakoti, verčiau eikite tyliai daryti namų darbų.

Kalbėdami apie organizacijos veiksmus tvarumo kontekste, turėsite apsiginkluoti faktais. Jeigu investuojate į darbuotojų tobulėjimą, tuomet kiek ir kokių mokymų, seminarų, konsultacijų per metus tikitės suskaičiuoti? Jeigu turite švietėjišką misiją, tuomet kaip ją skleidžiate visuomenėje? Keliate tikslą mažinti veikloje išmetamo anglies dvideginio kiekį – įsitikinkite, kad viename gale sumažėję, skaičiai neišsipūstų kitame. Geriau mažiau, lėčiau, tačiau sąžiningai ir užtikrintai.

Ir dar vienas patarimas – nekalbėkite apie savaime suprantamus dalykus, kaip apie tvarumo strategijos dalį. Tai, kad laiku mokate savo darbuotojams atlyginimus, nėra joks aplodismentų vertas veiksmas. Tai – savaime suprantamas dalykas, higiena, kaip tinkamai paruošta darbo vieta ar pietų pertrauka.

Tai apie ką kalbėti?

Kalbėkite apie problemas, kurias pasaulis sprendžia šiuo metu. Būkite solidarūs, kritiškai įvertinkite savo poveikį aplinkai ir galimybes tą poveikį keisti. Problemų apstu, tik išsirinkite: Sustainable Development Goals, ESG, A European Green Deal.

Atsižvelgiant į tai, kas tinka būtent jūsų prekių ženklui – identitetui,  verslo tikslams, vidinei kultūrai – atrasite ir problemų sprendimo būdus. Tuomet, kaip ir pradedant bet kokius kitus komunikacijos veiksmus, susikursite savo bazę: tikslus, KPI, auditorijas (pagalvokite ne tik apie pirkėjus ir darbuotojus, bet ir apie partnerius, reguliuojančias institucijas, kaimynus, darbuotojų šeimos narius, žiniasklaidą).

Iš tvirtos ir pagrįstos strategijos neabejotinai gims idėjos, kaip įtraukti darbuotojus, kokius projektus remti, kaip didinti prekių ženklo žinomumą šiame kontekste ir galiausiai pelnyti tikslinių grupių palankumą.

Jeigu teikiant ataskaitą kils pagunda nutylėti tam tikrus faktus, galbūt nepavykusius projektus ar nepasiektus KPI, turėkite drąsos būti skaidrūs ir savikritiški. Tobulų nebūna, o argi pyktumėte ant to, kuris stengiasi, tačiau kol kas tikslo dar nepasiekė? Skaidrumas, autentika, drąsa suklysti ir apie tai kalbėti yra patrauklesnės savybės nei netikras tobulumas ir teisuoliškumas. Laukia ilgas kelias, kol pasieksime išsikeltus tikslus, tad siekime jų atsakingai.

Kita vertus, neatsisakykite autentikos, komunikuokite nenuobodžiai, įtraukiančiai, gal net su humoru, jeigu toks jūsų prekių ženklas. Dabar puikus laikas užsiimti pozicijas ir kurti standartus.

Šią įžvalgą parašė:

Turinio kūrėja - strategė | Berta&Agency

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Uždaryti
type characters to search...
Uždaryti
Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. Cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“. Savo duotą pasirinkimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. View more
Sutinku
Nesutinku