Berta-And-Agency-Tomas-Kirsa-Berta-Caikauskaite-Gintare-Dragunaite-Benas-Gudelis-nepopuliariausias-zmogus-Lietuvoje

#VOTEforBenas arba kodėl Benas Gudelis šiandien yra (ne)populiariausias žmogus Lietuvoje

Pastarąsias kelias dienas Benas Gudelis dažniausiai minimas žmogus Lietuvoje. Galima sakyti, kad tai būtų netgi puiki politinės kampanijos pradžia. Užvakar socialiniuose tinkluose pasipylė krūvos žinučių ir refleksijų apie jo pasisakymus Rasos Tapinienės laidos „Lietuva kalba“ metu.  Raginimų pažiūrėti ir diskusijų – aibė. Naujienų portalų ir socialinių tinklų komentarų sekcijos lūžta ir ten visuomenė skilo į dvi ryškias dalis: tie, kurie identifikuoja seksizmą ir tie, kuriems B.Gudelio nuomonė atliepia jų požiūrį ir poziciją.

Įgarsino, ką galvoja dalis visuomenės

Stebint paieškų dažnį „Google“, pastarosiomis dienomis tiek Rasa Tapinienė, tiek LRT laida, tiek ir pats verslininkas yra padidėjusio susidomėjimo objektai ir ne be reikalo.

„B.Gudeliui visiškai nerūpi, ką apie jį pagalvos kiti. Priešingai negu gausybei verslo, žiniasklaidos ar valstybinių institucijų vadovų ir ne tik, kurie savo nuomonę pasilaiko vidiniams kuluarams“, – sako praktiškos komunikacijos agentūros „Berta&Agency“ vadovė Berta Čaikauskaitė.

Jos nuomone, gyvenantiems Vilniaus burbule, priimantiems šiuolaikinio pasaulio realijas žmonėms tokie aštrūs, dažnai seksistinio pobūdžio, pasisakymai rėžia ausį ir kelia pasipiktinimą.

„Vis dėlto, mūsų visuomenė yra ganėtinai aiškiai pasidalijusi į dvi puses – tuos, kurie kovoja už pokytį ir pasisako prieš stereotipines atgyvenas, ir tuos, kuriems toks verslininko požiūris yra absoliučiai priimtina. Aš esu įsitikinusi, kad B. Gudelis būtų grėsmingesnis konkurentas mūsų Prezidentui rinkimuose negu I.Vėgėlė. Jis dar tiksliau atspindi didžiąją dalį Lietuvos vyriškosios auditorijos elektorato, beje didmiesčių taip pat“, – pastebi B.Čaikauskaitė.

Agentūros vadovė priminė, kad praktika, kuomet įvairiose situacijose – pradedant darbine aplinka, baigiant buitiniu apsipirkimu prekybos centre – vyresni, dažnai jau solidaus amžiaus ir iš pažiūros išsilavinę vyriškiai leidžia sau tyčia arba netyčia leptelti nepamatuotų epitetų moterų atžvilgiu, vis dar gaji kasdien.

„Jei ilgus metus moterys pačios į tai numodavo ranka, arba, dar blogiau, tyliai išgyvendavo skaudulius viduje, tai šiais laikais apie tai ne tik galima, bet ir būtina kalbėti bei tam priešintis. Apie tai ir buvo LRT laidos diskusija, kurioje ir išvydome kone ryškiausią oponuojančios pusės atstovą“, – sako B.Čaikauskaitė.

Ne pirmas ir ne paskutinis

Ar tai pirmas kartas, kai šio verslininko pasisakymai sudrebina moralinius dalies visuomenės pamatus? Pasak dešimtmetį spaudoje, naujienų portaluose ir televizijoje dirbusios „Berta&Agency“ projektų vadovės Gintarės Dragūnaitės, – tikrai ne.

„Priminsiu, kad praėjusių metų birželį B.Gudelio pasisakymai DELFI laidos „Faktai ir nuomonės“ metu buvo gana panašaus tono. Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė iš esmės patyrė tokį patį verslininko elgesį. Po laidos ji pati socialiniame tinkle „Facebook“ rašė, kad pastebėjo atvirą pašnekovo žeminimą ir seksizmą.

Bendrai vertinant viešąjį verslininko profilį, akivaizdu – kur pakviesi B.Gudelį, ten lauk veiksmo.

Anksčiau jis buvo gana dažnas svečias ir LNK laidoje „Valanda su Rūta”. Tarkime 2012 metais jis laidoje diskutavo ir apie rinkiminius politikų pažadus. „Kada politikai atsakys už savo pažadus? – klausė jis ir pats sau atsakė:  „Kai nors vieną pasodins į kalėjimą“. Šis verslininkas niekada nevengia aštrių pasisakymų ir dėl to gauna išskirtinio dėmesio.

Bendrai pastarosiomis dienomis kilusioje viešojoje diskusijoje reikėtų užtvirtinti vieną esminį dalyką: laidos tikslas buvo pasiektas. TV laidos konstruojamos taip, kad jas žiūrėtų, reitingai iš esmės priklauso nuo vartotojų dėmesio. Būtent todėl į laidas nevengiama kviesti aštriai pasisakančių, turinčių tam tikrą įvaizdį visuomenėje žmonių.

Sąmoningas žingsnis atvedė prie milžiniškos sėkmės laidai, tačiau kilusi kritikos banga tikrai neturi jokios reikšmingos įtakos B.Gudelio verslui. Kelios perkirptos šio „Kristianos“ lojalumo kortelės – pilietinė pozicija žmogui ar politikui (socialiniame tinkle kortelės kirpimo akimirkomis pasidalino ir politikė Ieva Pakarklytė), bet nedidelis nuostolis verslininkui. Verslininko pinigų reklamai bent jau viešai taip pat kol kas neatsisakė nei viena įmonė ar kanalas.

B.Gudelio retorika viešumoje visada atliepė dalies visuomenės vertybes, o tai, kad šiandien turime skandalą, tik parodo, kad visuomenės dalis, kuri yra nepakanti seksizmui, didėja”, – sako ji.

Į vieną gretą su D. Trumpu ir V. Matijošaičiu

„Berta&Agency“ kūrybos vadovas Tomas Kirša sako, kad verslininko komunikacijos tonas nedaug tesiskiria nuo JAV prezidento Donaldo Trumpo leksikos.

„Benas Gudelis yra lietuviška Donaldo Trumpo versija. Ar bent tokia stengiasi būti.

Verslininko „performansas“ LRT priminė vidutinę amžiaus krizę išgyvenančio vyro pasirodymą, kuris įstrigo dar 90-ųjų laikotarpyje ir gyvena savo pasaulyje, kuriame jis tiki savo dieviškumu. Panašiai yra ir su Donaldu Trumpu, kurio sparnuotoji frazė „Visi neigiamų apklausų rezultatai yra netikros naujienos“/„Any Negative Polls Are Fake News“ apibūdina baimę pripažinti, kad pasaulis keičiasi ir be jo pritarimo.

Keista, kad tik vakar dalis visuomenės nustebo dėl tokių frazių ir skambesnių pareiškimų. Kiekvienas jo pasirodymas yra tarsi atgimusios Zakarausko – Artūro Orlausko – pasirodymas nepriklausomybės atgavimo pradžioje, kai anekdotai apie aną galą, moteris ir vyriškumą buvo laikomi „wow“.

Įdomu, ar šį kartą, kuris nors iš alternatyvios visatos politikų užstos Gudelį dėl „išsakytos tiesos“ ir „teisingų vertybių“, nes komentaruose to matome apsčiai“, – teigė jis.

T. Kirša yra ir aktyvus LGBTQ+ bendruomenės narys, tad priminė, kad praėjusiais metais Kauno meras Visvaldas Matijošaitis taip pat neslėpė savo „tradicinių“ pažiūrų ir neišdavė leidimo šios bendruomenės eitynėms Laisvės alėjoje.

„Mano kaip normalaus sveiko vyro, gyvenančio ir mylinčio moteris, matomai, suprantate, kokia yra nuomonė. O čia – kaip jums patinka, taip jūs ir gyvenkite“, – paklaustas, kaip vertina LGBTQ+ bendruomenės reikalavimus ir pačias eitynes, tada sakė V.Matijošaitis.

Meras pamiršo, kad jis atstovauja ne tik „tradicinių vertybių“ puoselėtojams, bet ir tiems LGBTQ+ bendruomenės nariams, kurie moka mokesčius, balsuoja ir apskritai gyvena jo vadovaujamame mieste. Benas Gudelis laidos metu pasakė, kad „Lietuva – gėjų tauta“, nes vaivorykštės spalvų vėliava – šios bendruomenės palaikymo simbolis – yra matomas ne tik kažkur slaptai namų kampelyje, bet ir viešai. Aišku į klausimą dėl Lietuvos ir Ukrainos vėliavų demonstravimą Benas Gudelis neatsakė. Kaip ir laiku neatsakė Visvaldas Matijošaitis. Matyt nepatogu prieš draugus, partnerius ir save patį – „dar ką pamanys ne taip, kad aš nevyriškas“, – svarsto T.Kirša.

Komunikacijoje matomos kovos dėl lyčių galios

„Berta&Agency“ kūrybos vadovas pastebi, kad gyvename tikrai įdomiais laikais – mūsų visuomenės, o tiksliau tam tikrų grupių, vertybinių žemėlapis keičiasi ir šiandien.

„Palaikančius pono Gudelio senamadišką požiūrį į vyro ir moters galios vaidmenį įvairiais opiais klausimais nepritarimas erzina. Todėl komentaruose ir matome pasidalijimą į dvi stovyklas. Tokių nesutarimų galima rasti net tarp artimiausių šeimos narių.

Prisiminkime ir Editos Mildažytės – legendinės laidų vedėjos – interviu su aktyviai feminizmą palaikančią Beatą Tiškevič. Laidos vedėja buvo šališka ir akivaizdžiai norėjo „pastatyti į vietą“ pašnekovę, todėl kilo skandalas. Dalis visuomenės – įskaitant ir tas pačias moteris palaikė Editos pusę, nes „kas čia tokio“.

Tokiais atvejais aš visada noriu priminti net „vyriškumą“ palaikančias moteris, kad jos turi dėkoti sufražistėms – moterų teisių aktyvistėms – už galimybę balsuoti ir kitas teises, kurios šiandien atrodo tokios įprastos.

Panašūs politikų ir verslininkų pasisakymai moterų ir LGBTQ+ atžvilgiu parodo, kad būtina kovoti ir rodyti „nemalonias“ vietas, nes kitaip neįvyks pokytis. O pokyčiams pritaria kiekvienas visuomenės narys tiek, kiek pats nori keistis ir žengti iš savo komforto zonos“, – įsitikinęs T.Kirša.

Tad B.Gudelio pasisakymai šį kartą neturėjo nustebinti, to ir buvo tikimasi. Tai buvo klasikinis kartos atstovo pasirodymas televizijoje, kuris tik vėl pabėrė druskos ant žaizdos.

Šią įžvalgą parašė:

Berta&Agency komanda

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Uždaryti
type characters to search...
Uždaryti
Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. Cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“. Savo duotą pasirinkimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. View more
Sutinku
Nesutinku