20220404_BertaAndTalks_BertaAndAgency_keliones-po-pandemijos

Kokybiškos komunikacijos poreikis išaugo, bet specialistų nėra: kaip verslai sprendžia šią problemą?

Šiandien darbo vietų pasiūlymų kiekis yra išaugęs tris kartus, o darbdaviams vis dažniau tenka pasitelkti kūrybiškus būdus. Ar patys specialistai žino savo vertę rinkoje ir kaip reikėtų pamatuoti, tinklalaidėjeBerta&Talksatsakys pasaulinės personalo sprendimų įmonės „Manpower“ padalinio Lietuvoje direktorė Božena Petikonis-Šabanienė ir medijų agentūros „OMD Lietuvadirektorė Rima Olberkytė-Stankus. 

Matyčiau sąsają tarp to, kokius darbuotojus samdysime ir kokie iššūkiai yra vadyboje. Labai ryškus pavyzdys yra vidinės komunikacijos specialistai. 
Kaip šiuo metu yra vertinami žmonės, kurie dirba kūrybinėje srityje?

Božena: Dabar yra puikus laikas kalbėti apie komunikacijos ir rinkodaros specialistus. Naujausi tyrimai parodė, jog šių metų pirmąjį ketvirtį ši industrija kartu su žiniasklaida įeina į aktyviausiai samdančiųjų sąrašą. Ką tai reiškia skaičiais? Net 50 proc. darbdavių daugiau nei 40-tyje šalių yra pasakę, kad jie planuoja padidinti savo kolektyvą – būtent kalbant apie komunikacijų sritį. Tai yra labai netikėtas atradimas, nes paprastai šios industrijos yra dešimtuko gale kaip mažiausiai samdančios ir besiplečiančios. Taigi, šiems specialistams yra labai palankus metas daryti karjerą.

Kokios yra tokio augimo priežastys?

Božena:

Vadovams pritrūko suvokimo, ką daryti su vidine komunikacija, kaip palaikyti ryšį su darbuotojais, kai dauguma išėjo į nuotolį arba kai įmonėje yra hibridinis darbo mobilizavimas. Be abejo, geriausi patarėjai yra žmonės, kurie dirba su komunikacija. Vieni populiaresnių yra būtent vidinės komunikacijos specialistai. 

Antra priežastis yra didžiulė darbuotojų stoka rinkoje. Mūsų tyrimas parodė, kad 7 iš 10 darbdavių nesuranda reikiamo talento, kai tuo tarpu Lietuvoje, praėjusių metų Užimtumo tarnybos duomenimis, daugiau nei 50 proc. darbdavių susiduria su darbuotojų trūkumu ir negali užpildyti laisvų darbo vietų. Kaip tai susiję su komunikacija? Be abejo, tiesiogiai. Visų pirma, labai išryškėja svarba pritraukti naujus darbuotojus ir geriausias būdas tai padaryti yra stiprinti savo darbdavio įvaizdį, komunikuoti naudas ir skleisti žinutę, kad tokios galimybės įsidarbinti yra.  

Trečias rodiklis, kurį norėčiau įvardinti, yra skaitmena. Visi persikėlėme į skaitmeninį pasaulį – tikriausiai būtų sunku surasti darbuotoją pozicijoje, kuris vienaip ar kitaip nekomunikuoja nuotoliniu būdu. Tai komunikacijoje, kūrybinėse industrijose sukuria didelį poreikį žmonių, kurie dirbtų būtent su skaitmenine komunikacija: pradedant socialinių tinklų administravimu ir darbuotojų pritraukimu per tuos kanalus iki e. komercijos ir t. t. 

Rima, ar iš tiesų yra tokia didelė darbuotojų kaita? Ar artimiausiu metu planuojate plėsti kolektyvą?

Rima:

Iš tikrųjų mes pajautėme susidomėjimą rinkodaros specialistais ir žiniasklaidos planavimo profesionalais. Patyrėme tai kaip įmonė išgyvendami vieną po kito profesionalų medžiojimo procesus. Jei kalbame apie pinigus, šiandien atlyginimo pasiūlymai, pavyzdžiui, žiniasklaidos planavimo arba projektų vadovo pozicijose, būna didesni 30–40 proc. Aiškiai suvoki, kad tai nėra nei tvarus, nei racionalus pasiūlymas. Tiesiog jis yra „iš bėdos“, nes staiga reikia. Po gerų pusės metų staiga visi atsitokės, nes priėmė klaidingą sprendimą. Noriu pasakyti, kad tikrai ne kiekvienai įmonei yra reikalingas komunikatorius arba vidinis rinkodaros žmogus. Kūrybinės industrijos nėra tik reklama. Tai yra visiškai analitiniais duomenimis grįsti sprendimai, kurie turi daryti įtaką produktui. 

 

Aš galvoju, kad ištiko panaši situacija, buvusi per krizę 2007–2008 metais, kuomet staiga visi visus atleido – ir vėl reikia visiems visus susigrąžinti. Aš į tai žiūriu nuosaikiai, kiti tai mato kaip problemą. Mano manymu, jeigu kūrybinėse industrijose ieškome kūrybingo žmogaus, tai ir ieškokime kūrybingai. Nežiūrėkime į lytį, amžių, atsiminkime, su kokiu kolega kažkada dirbome ir nuėjome tą ekstrą mylią iki visiškos pergalės – tuomet atsivers visiškai naujas vaizdas. Yra profesionalų, kurie laukia skambučio, tačiau reikia šiek tiek nueiti nuo šabloninių CV ir tokių pat šabloninių „ateikit į mūsų įmonę“ kvietimų. 

Kokie yra pagrindiniai kriterijai, kurie įtikina keisti darbuotojus savo įmonę?

Božena: Yra du svarbūs dalykai darbuotojams. Pirmas dalykas – lūkesčių sutapimas. Gali būti nuostabus pasiūlymas, bet jeigu tuo metu jis nėra aktualus ir jis prasilenkia su tavo lūkesčiais, tai vargu, ar verta priimti tokį pasiūlymą. Šioje vietoje būna labai geras momentas dėl lankstumo. Pavyzdžiui, atlyginimas gali būti didesnis, bet darbdavys reikalauja, kad visą laiką būtum ofise, taigi, net 30 ar 40 proc. didesnis atlyginimas gali būti visai neviliojantis, nes tu tuo momentu nori labiau prisitaikyti prie šeimos poreikių. Antras dalykas yra pasitikrinimas. Tam tikrais atvejais tų pasiūlymų yra daug iš visiškai naujai įsikūrusių įmonių. Rezultatas – nuvertėjusi patirties kaina. Naujos įmonės, kurios kuriasi, jos neturi jokios istorijos. Joms lengviau parduoti viziją  ir įsivaizdavimą, kaip mes viską padarysime. Žmonėms lengviau žengti žingsnį, kai tu dar į viską žiūri optimistiškai. Kai tuo tarpu per ilgesnį laiką esi praėjęs pozityvių akimirkų, bet tuo tarpu buvo ir blogų. Man atrodo, kad kartais svarbu nepasiduoti momentiniam patrauklumui. Praėjusieji metai pasižymėjo dar tuo, jog kai kurie žmonės ratelį apėjo ir grįžo.

Kur reikėtų jaunam specialistui kreiptis, jog sužinotų savo „kainą“ rinkoje ir kokia yra samdos realybė?

Božena: Man labai dažnai užduoda klausimą, kiek žmonės, dirbantys tokį pati darbą kaip aš, uždirba ir tas klausimas ateina ne vien iš specialisto, bet ir iš vadovo. Dabar Lietuvoje yra aukso amžius sužinoti, kiek yra mokama kokiam specialistui. Protokolas elgsenos yra toks: nueinate į darbo paieškos portalą, pasirenkate sritį, kurioje dirbate, tada išsifiltruojate tame sektoriuje pozicijas ir žiūrite. Jau porą metų darbo užmokestį skelbimuose skelbti yra privaloma ir įmonės nurodo atlyginimo rėžius. Tada susidarote vidurkį, kiek už tą poziciją yra mokama. Tiems, kurie skeptiškai sakytų, kad rašo nesąmones, tai aš nepritarčiau, nes darbdavys, turėdamas iššūkį pritraukti darbuotojus nėra suinteresuotas nurodyti neteisingą darbo užmokestį.

Kaip darbdaviai reaguoja į didesnius užmokesčio norus nei nurodyta samdos skelbime? Ar jie yra linkę juos atliepti?

Božena: Galbūt labiau priklauso nuo pozicijos, apie kurią kalbame. Jeigu rėžiai yra labai platūs, tai išsišokimas atrodo mažesnis – tikrai galima kalbėtis ir klausti, kodėl norima daugiau nei nurodyta. Jeigu tai yra populiari profesija arba yra nemažai kandidatų, kurie galėtų ją užimti, tai mes šiuos išsišokimus indikuojame, bet nuskaitome kaip nesusivokimą darbo rinkoje. Žmogus tuomet nesuvokia savo kuriamos vertės. Vertės tema kalbant apie komunikacijos industriją yra labai svarbi, nes dažnai mūsų kūrybinis pasvajojimas ir reklamų padėliojimas vadovams atrodo nereikšmingas.

Šią įžvalgą parašė:

Komunikacijos konsultantė | Berta&Agency

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Uždaryti
type characters to search...
Uždaryti
Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. Cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“. Savo duotą pasirinkimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. View more
Sutinku
Nesutinku